The Paper Kites

WebRadio
MARMUSIC.NL
Het no-nonsense
internet radio station
WebRadio
Ga naar de inhoud

The Paper Kites

Marmusic
Gepubliceerd door Nieuwe Plaat.nl in Album van de week · 1 januari 2022
The Paper Kites trekken voor het nieuwste album Roses een nieuwe troef uit de kast: tien duetten. Een project dat bijna was gesneuveld, omdat het voor de band nog knap lastig was om tien passende stemmen te vinden voor de stemmige muziek. Zover kwam het gelukkig niet. Met Roses zijn de Australiërs wederom je beste vriend als soundtrack voor de late avonduurtjes.

In 2018 hadden The Paper Kites het behoorlijk op de heupen. Liefst twee platen bracht de Australische folkrockband uit: On The Train Ride Home en het magnifieke On The Corner Where You Live. Twee albums, één artiest. Drie jaar later doet de band het andersom: één album met telkens dubbele artiesten. The Paper Kites hebben zangeressen uit alle windstreken (van de Portugese MARO tot Nadia Reid uit Nieuw-Zeeland) ingehuurd om de groep te versterken. Een interessant concept dat vooral voor frontman Sam Bentley een uitdaging is. Hij moet zijn stem steeds aan zien te passen op de verschillende gastvocalen. Daarin slaagt hij overtuigend.

Het grootste risico van de vele gasten: je krijgt een stuk minder pure Paper Kites voor je geld. Is het niet juist de stem van Bentley die je zoveel mogelijk wilt horen? Bovendien zijn veel nummers instrumentaal een stuk rustiger ingekleurd dan op vorige albums. Ergens is dat jammer. De absolute hoogtepunten op Roses zijn toch weer de nummers die zo op On The Corner Where You Live hadden gepast. De samenwerking met Aoife O’Donovan in Climb On Your Tears is wonderschoon. De stemmen kleuren prachtig bij elkaar en de instrumenten laten je volledig wegdromen. Steal My Heart Away is zo mogelijk nog mooier. De zangpartij van Ainslie Wills is van wereldklasse. Mocht backingvocalist Christina Lacy ooit besluiten The Paper Kites te verlaten, kan Wills zo worden opgetrommeld als vervanger.

Opvallend genoeg behoort de bijdrage van de bekendste gastzangeres op Roses tot de minst interessante. Dat Julia Stone haar opwachting maakt, was bij voorbaat iets om even goed voor te gaan zitten. Het resultaat Without Your Love is toch enigszins teleurstellend. Bentley is zichzelf niet en lijkt Stone op haar gemak te willen stellen met een halve imitatie van haar broer Angus. De ijle stem van Stone verzuipt bovendien in de galmende achtergrondmuziek. Halverwege Roses bevindt zich sowieso een kleine dip, want ook Crossfire (met de Zweedse Amanda Bergman) is behoorlijk saai en vooral langdradig.
Plotseling schiet het niveau weer omhoog als Gena Rose Bruce haar opwachting maakt in Lonely. De wat zwaardere, donkere stem van Bruce valt op en matcht bijzonder goed met de weer wat hogere stem van Bentley. Lonely ademt een Cigarettes After Sex-achtige sfeer en dat geeft de over het algemeen wat minder interessante tweede helft van Roses een flinke boost. Nummers als For All You Give (met Lucy Rose) en By My Side (Rosie Carney) zijn beslist mooi, maar kunnen niet meekomen met de enkele parels op de eerste helft van het album.

Het is een prestatie van wereldformaat dat The Paper Kites met tien verschillende gastartiestes een coherent en absoluut prachtig album hebben gemaakt. Instrumentaal heeft de folkrockband moeten inleveren, maar de ingevlogen zangeressen vormen aan de andere kant een indrukwekkend alternatief. De oogleden vallen als vanzelf dicht als Roses langstrekt. Niet omdat het album slaapverwekkend is, maar omdat het muziek is om met dichte ogen optimaal te beleven.




WebRadio Marmusic.nl
© 2012-2019 marmusic
Terug naar de inhoud